19 DECEMBER 2011                                           CHOCOLATE CUP CAKE


Salam semua..................

Pagi ini kk ana nak share recepi chocolate.sebenarnya resepi ini dari cup cake, kk ana ubah jadikan sebiji kek dan ditutupi dengan chocolate fudge.Maaf pada yang punya resepi ya kk ana pandai2 ubah suai.Resepinya kk ana dah terlupa dari sumber mana bab dah banyak sangat salin2 pas tu tarok tepi dulu, bila ada masa baru tengok balik tu yang lupa,kk ana mohon maaf lah pada yang punya resepi......

Kek ini actualy kk ana buat untok anak saudara kk ana yang bongsu (sitipah) sambut hari lahirnya 1 tahun.Dah bertahun2 ibu nya suruh kk ana buatkan kek tapi kk ana tak buatkan bab berkerja jadi tertanggoh hingga lahirlah si tipah hehehehe...........mari kita lihat sama2 resepi nya jom...........

KEK CHOCOLATE
Bahan A
350 gm tepong naik sendiri
3 sudu teh baking powder
jadikan satu lalu diayak

Bahan B
100 gm serbuk cocoa
1 cawan air panas (kk ana gunakan massering cup)
bahan dicampur dan dikacau hingga cocoa larut ketepikan

Bahan C
226 gm butter (kk ana gunakan majerin cap pelangi)
200 gm gula halus
4 sudu teh vanilla
4 biji kuning telur grade A
Pukul butter bersama gula hingga kembang lalu masukkan kuning telur satu persatu pukul hingga adunan menjadi putih baru masukkan tepong yang sudah diayak (Bahan A) gaul rata.Setelah rata masukkan adunan cocoa (Bahan B) ketepikan.

Bahan D
4 biji putih telur
200 gm gula halus
Kesemua bahan dipukul menggunakan high speed hingg gebu ia itu bila diterbalik kan adunan tak akab jatuh
Kemudian adunan (Bahan D)ini dimasuk kan kedalam adunan yang telah disatukan tadi.Gunakan cara kaup balik hingga rata dan tuangkan kedalam loyang 10 inci yang telah dialaskan kertas dan disapukan butter kelilingnya,bakarlah pada suhu 180'C selama 1 1/2 jam tapi sebelum dikeluarkan cucuk dahulu jika lidi yang ditarik itu tiada kesan bererti kek sudah masak dan boleh lah diangkat.

CHOCOLATE FUDGE
Bahan
30 ozs (900 ml) susu segar atau air
7 ozs gula halus
1 sudu besar agar2 serbok (kk ana gunakan massering spoon)
1 sudu besar cocoa powder
1 sudu teh garam
3 oz cooking chocolate
1 bungkus tepong honekwee (7 sudu besar)
Satukan semua bahan2 dan dimasak diatas api yang kecil hingga pekat angkat dan tuangkan keatas kek, sapu keliling kek dengan spatula dan biarkan sejuk baru boleh dihiaskan .

No comments:

Post a Comment