6 NOVEMBER 2011
AIDILADHA (HARI RAYA HAJI)

Begini lah keadaan nya bila menyambut Aidiladha tak semeriah Aidilfitri.Mentelah lagi tanpa kedua ibu bapa kami maka kita semua bergantung kaseh pada nya.
Kak milah itu lah nama nya yang sentiasa menyangi kami walaupun kami satu ibu tapi berlainan bapa.Kaseh sayang nya adalah penganti kapada kedua ibu bapa kami.Kami dan anak2 semua memangil nya Mak Ngah sebab dia yang tengah dalam adik beradik nya.
Kali ini kami semua beraya di Brickwork Alexandra.Rumah sewa mak ngah L room,kecil namun kita gembira.selalu nya dia akan berada di salah satu rumah anak2 nya bila menyambut raya.
Walau pun rumah nya kecil namun juadah nya penuh satu meja kenyang woiiiii.
Dah makan tengok tv sambil lepak sementara menunggu yang lain nya datang.Kebiasaan kak nah kalau hari raya haji hanya menziarah 2 buah rumah je ia itu rumah Nenek Esah (mak mertua kak ana) dan rumah Mak Ngah,tak seperti hari raya aidilfitri banyak rumah nak kena ziarah sampai penat kaki ni dengan tumit tinggi. keletak keletuk jalan pukul 12 malam maseh menziarah lagi .Tahun ini tiada sesiapa pun buat korban so tak dapat lah merasa daging korban, lagi pun sekarang dah banyak yang korban di luar negara,lebeh murah dan dimenafaatkan setiap bahagian nya .Itu yang terbaik kan?
Ini bukan lah menunjukkan di Singapura ni tak ada kaum yang miskin.......
Tapi miskin nya dikota Singa ni tak lah melampau seperti negara2 lain maka itu kalau difikirkan ada faedah dan pahala nya,SETUJU?

No comments:

Post a Comment