DANNIES

DANNIES

Burung jenis African Gray yang pandai berkata kata,suka meniru setiap perbualan kita, binatang kesayangan kak ana yang.tak suka di pegang oleh sesiapa pun dia akan patok dengan kuat ,kadang2 sampai berdarah dan luka HATI HATI TAU .Dennies saekor burung betina,ia juga diberi oleh orang yang sama ia itu Hasim anak saudara kak ana, .macam mana kita tahu dia bertina? sebab ia pernah bertelur apabila kak ana baru sahaja memelihara nya selama 1 bulan.BERTUAH KAN? ia betelur sebanyak 3 biji,tapi sayang.... kesemua telurnya jenis telur angin ia itu tak akan menjadi anak.
Sewaktu mengeramkan telur telur nya, tak siapa pun boleh mendekati nya termasuk lah kak ana.hai garang nyaaaaaa.takut sehhhhh.


ini lah wajah garang nya jikalau terlihat ia berkeadaan begini jangan cuba2 mendekat pasti ia akan patuk so AWAS tau.kegarangan nya melambangkan ianya seekor ibu yang mengawasi keselamatan anak2nya.paruhnya yang tajam dapat menghancurkan kotak yang tebal,cuba bayangkan jika jari kita di patuk2 sedemikian? aduuuuuuuuuuuhhh.


Keseluruhan matanya hitam tak seperti burung2 lain dan sepet pulak,jangan sangka sepet tau pi bila menyambar tepat sasaran nya,hati hati .Makanan kegemaran nya kuaci, beras dan minum air madu suam2 panas.selalu menanti dengan tak sabar apa bila ayah membancuhkan air untok nya.bila diberi makanan yang keras seperti biskut, ia akan merendamkan dahulu kedalam air sebelum dimakan.ia juga akan mencabut cabut bulu nya kalau dia terasa boring sampai botak..................?


CHAK!!!!!!!!!!!! begini lah bila ditinggal kan, dia akan mencari cari kerana takut ditinggalkan. lihat aksinya berchak chak.cute kan? Apabila nama nya di panggil ia akan menyahut dengan nada yang manja ,ia juga suka di dakap , diromos , diusap usap dan dipeluk peluk manja .................. tapi pada kak ana je....... sorry yang lain.hehehe.

No comments:

Post a Comment