DONUT

15 DECEMBER 2011                                          DONUT
Assalamualaikum semua................
Wah...........dah lama sangat tak N3 ya? bukan apa,sebenarnya hari2 masak yang sama jadi malulah nak cerita kat dalam sini dengan benda yang sama je.hai....niat memang banyak yang nak di try pi tu lah...yang tukang makan yang tak ada, anak2 bila dah balik kerja dah penat selera makan tak ada,bila kk ana masak sesuatu mereka jeling je,pas tu cakap penat lah............ terus masuk bilik kedebam sampai esok pagi.
Jadi kalau kk ana nak tyr sesuatu terpaksalah hari sabtu tau minggu.Tapi waktu2 hari sebegini pulak banyak jemputan, nak2 bila cuti sekolah.... kadang2 sampai dapur tak berasap,bab minggu2 ada jemputan.Hehehehe........menceceh lagi pulak...ok lah kita cerita pasal si doughnut ni ya......

Doughtnut ni kk ana buat semalam untuk makan petang,resepi dari myresep oleh kak chah.Kk ana ubah sedikit je...ampun ya kak chah....doughnut nya sunggoh lembut bak kata anak kk ana seakan akan dunkin doughnut,hingga ke pagi pun masih lembut.ok kk ana cut n paste resepinya di sini.

Donut Gebus

dri:kak chah no.one@myresipi.com

Bahan-bahan ( 25 biji(saiz sederhana) )

  • 500gm tepung gandum
  • 1 1/2 biji telur kk ana pakai 1 biji
  • 5 sudu makan susu cair - 50 gm
  • 3 sudu makan gula - 50 gm
  • 1 sudu kecil garam halus
  • 2 1/2 sudu makan lemak sayur - 50 gm
  • 2 1/2 sudu kecil yis mauripan -3 sudu teh
  • 2 1/2 sudu kecil double action baking powder - 2 sudu teh
  • 1 cawan air suam (masuk sedikit-sedikit, tambah dan kurangkan ikut keadaan) - 170 gm







 
 
Cara-cara
  1. Campur semua bahan kecuali air dan telur. Gaul rata sehingga kesemua bahan sebati dengan tepung.
  2. Pukul telur sedikit (guna garfu je). Tuangkan dalam adunan.
  3. Masukkan air sedikit demi sedikit. Adunan yang terbaik adalah masih melekit2 kat tangan. Tutup adunan dengan plastik dan biarkan selama 40 minit.
  4. Tumbuk2 adunan untuk keluarkan angin (ketika ini adunan dah tak melekit kat tangan dah). Bahagikan kepada 25 bahagian atau ikut suka nak besar atau kecil. Bulat2kan.
  5. Tabur sedit tepung gandum pada permukaan talam. Susun adunan yang dah dibahagi tadi. jarak2 sedikit. Tutup dengan plastik dan biarkan sehingga naik 2 kali ganda. (lebih kurang 1 jam ikut suhu kt tempat masing2 ye)
  6. Apabila adunan dah naik. Panaskan minyak yang banyak. Buat lubang ditengah-tengah adunan sebelum di angkat dan digoreng (kena ade skill nih)Minyak mestilah sederhana kepanasannya. Donut akan bewarna cerah tetapi masak didalamnya.
  7. Tabur donut dengan gula pasir yang dimesin halus. (Tak perlu halus sangat ya..) Selamat mencuba..daa

No comments:

Post a Comment