12 NOVEMBER 2011                                                                           PERATA SOUSAGE


Asalamualaikum semua..........

kak ana masukkan n3 kat sini bukan nya hari2 maklumlah idea pun dari blog2 yg popular,kalau try resepi pun dari mereka semua kadang2 tu terlupa nak n3 kan dah habis baru ingat...? lahhhhh.............


Hari ini kak ana nak share satu resepi yg sangat mudah untuk sarapan pagi atau minum teh petang.Resepi ini idea nya datang bila kak ana jalan2 di Takashimya bersama adik kak ana Misah.Sebelum ni tak teringat pun kita untok memperbagaikan perata instan kan?


Disana banyak jualan makanan kebanyakkan nya tak halal so tengok je.........bab harga ehemmm(town side) semua orang tahu dah......Kawasan ini kalau tak beli tak apa asal jalan2 dengan gaya Class gi tu hahaha.
Perata instant dari brand kawanku kak ana gunakan sebagai base resepi ini.Jom kita try......


PERATA SOUSAGE

1 bungkus sousage blak paper ayam mas

1 bunkus perata kawanku 5 keping

1 biji timun dipasak kak ana gunakan timun jepon

cili sos dan mayonise

Caranya

  1. Panaskan kuali dengan api perlahan masaklah sousage dengan minyak sebanyak 1 sudu teh,dikacau agar tidak masak sebelah bahagian aja setelah nampak membesar barulah diangkat.
  2. Perata kawanku di masak satu persatu dengan api yang perlahan .Gunakan minyak untuk menyapu kuali sahaja,balik2kan sehingga perata mengelembung dan masak serata baru diangkat.
  3. Perata yang telah siap masak 1/2 bahagian disapukan mayonise, cili sos,timun yang telah dipasak dan taruhkan sousage lalu di gulung rapi.
  4. Peringatan untuk mempermudahkan kerja gunakan kuali non stick(kuali tak melekat)

No comments:

Post a Comment