28 DECEMBER 2011                                           KE PULAU KASU
        
Pulau khasu adalah salah sebuah pulau dari 400 ribu kepulauan riyou indonesia,pulau yang kurang lebeh seperti pulau sentosa, kebanyakkan penduduknya membena rumah di atas air ia itu sekeliling pinggiran pantai.Kebanyakkan mereka menjadi nelayan.Penghuni nya tidak bergitu ramai anggaran dalam 2000 orang.Kehidupan mereka disini sederhana dan mereka saling bantu membantu antara satu sama lain bagaikan keluarga besar.


Kenderaan utama mereka adalah boat atau sampan.Lautan yang bergelombang dan luas adalah sumber carian rezeki buat mereka.Kanak2 pula tidak takut2 bermain dengan gelombang.Dikawasan daratan pula digunakan untuk berkebun mereka menanam pokok buah2an dan sayuran untuk kegunaan seharian dan akan berkebun bila musim hujan atau angin kencang.Begini lah kehidupan pulau.

Kini panggilan pualu telah kedengaran maka itu kk ana dan sebahagian dari kumpulan keluarga akan kesana atas jemputan adik ipar kk ani din untok menghabiskan cuti sekolah anaknya.Kami bertolak dari hourber front di tanjung pagar untuk menaiki boat ke batam.


Ini lah pertama kali kita semua kesana wah sunggoh exited tau........ini lah ferry yang kita semua naik untok kebatam.

Kegembiraan terpancar diwajah kami semua bila berada di dalam ferry Penguin yang sunggoh selesa tempat duduknya.Deretan hadapan salamah dan keluarga nya.


kk ana bersama adik misah ,abang din dan kk ipar ani . senyum banyak lebar eh.........................


anak saudara kk ana yang manja faris


Anak misah fauzianah,jamaliah dan faris anak abang din, mereka bertiga sunggoh rapat sering bersama kemana sahaja.Hubungan diantara mereka yalah sepupu,tapi kalau dah kesemua sepupu2 yang lain berjumpa aduh...... boleh jadi gamat dengan gelak tawa dek telatah usik mengusik .Nasib baiklah yang ikut hanya tiga saja.


bergambar setelah tiba di perhentian Sekupang batam


di jemput oleh tuan rumah yang berbaju belang2 kelabu


pastikan arah2 yang harus di tuju


papan tanda dari dekat


eh......... ada KFC juga?


menantikan taxi untuk ke pelabuhan.


pelabuhan dimana kita akan menaiki boat untok ke pulau kasu,sangka kami boat inilah yang akan menghantar kami tapi ..............


aalamakkk......................yang ini ke?

Tadaaaaaaa rupa2 nya yang ada dua enjin serta kecil tu .......kami semua dah mula resah dan gelisah kecut seh.... bayangkan keadaan tengah berangin kencang dan ombak yang ganas aduhhhhhhh......"Ya allah selamatkan kami semua dalam perjalanan amin"itulah doa kami semua.


Wajah2 kerisauan dan bayangan seram dalam hati masing2kalau senyum atau tawa itu semua senyum seram.


penjual burger menggunakan motor untuk berjaja.Nikmatilah pemandangan di pelabuhan









HERE WE GO........................


Walaupun dibibir penuh senyuman namun dihati berkata cepatlah sampai.........dalam perjalan kami dihidang dengan pemandangan pulau2 dan dermaga2 (shipyard)





keindahan pemandangan disekeliling

Sewaktu keberangkatan kami cucaca mula mendung alamat hari akan hujan menambahkan lagi kebimbangan kami semua,alhamdulillah sampailah kami kearah yang hendak dituju dan kami disambut dengan penuh mesra.kami tiba jam 7.30 malam waktu singapura.






ini lah tempat kami tinggal sebelum kami diajak melawat ke pulau Boseng dimana kami akan pergi memancing.


Untuk kepulau ini kami menaiki boat selama 10 minit dah tentu tak menakutkan..... Pulau Boseng itulah nama pulaunya, disini juga terdapat rumah untuk berehat sambil memancing.Sekeliling pulau ini terdapat beberapa biji pulau dan juga ceracak2 kelong yang dipasang oleh penduduk2 pulau kasu.










begini lah activiti kami semua disana.Oleh kerana air pasang terlalu tinggi maka kami semua tidak dibenarkan berenang dilaut.Kami menekmati buah kelapa dan jambu dimana banyak tertanam di sekeliling pulau.


Memandangkan cuaca tidak menyebelahi kami dalam activiti ini maka kami diarahkan pulang dengan segera dan sewaktu pulang kami melalui pesesiran pantai2 pulau kasu.


Pemandangan disepanjang pantai pulau kasu.




Terdapat juga rumah dua tinggkat







Ooooohhhhh indah nya dan nyaman pulau ini tidak seperti di bandar penuh dengan hirok pikok dan sibuk sentiasa.Entah bila lah akan dapat datang kemari lagi..................

No comments:

Post a Comment