KACANG GORENG

Selamat bertemu kembali hai........................
Kali ini kk ana nak buat cemil2an bukan raya je baru nak buar kan? kk ana memang gemar makan cemil2an hendak2 kekacang tak boleh stop,kalau sambil makan tengok tv cerita pulak bagus lagi lah cepat je masuk mulut kadang2 hampir 1/2 balang tak sedar.
Kacang ni kk ana buat ikut cara orang dulu2 simple yang pasti enak.............selalu nya kacang ni akan kelihatan pada setiap rumah bila hari raya kadang2 berwarna warni ikut creative tuan rumah .Tapi sekarang mereka semua dah canggih mereka gunakan gajus sebagai penganti kacang standard gi tu ada class kan................Walau ap pun kita sama2 tengok resepinya ya...... jika yang berminat boleh lah cuba.
KACANG GORENG
1/2 kg kacang tanah yg dibuang kulit
1/2 sudu teh garam
1 sudu teh serbuk hao cha atau serbuk ayam
5 ulas bawang putih di tumbuk halus
minyak untuk mengoreng
Cara
Cucikan kacang tanah dan toskan kemudian gaulkan bahan2 yang lain perapkan dalam 10 minit.
Panaskan minyak dan gorengkan kacang dengan api yang sederhana sehingga gareng angkat dan toskan............setelah sejuk boleh lah disimpan didalam kedap udara.

2 comments:

  1. Selamat petang,
    lama tak dengar perkataan 'cemil2an'.... salam kenal, Amie follow ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe......kk ana org jawa tu lah perkatan yang sering disebut ,SELAMAT DATANG DAN SALAM KENAL ribuan terima kaseh bab sudu follow blog yang tak seberapa ni. Amie dan kawan2 Follower yang lain telah menjadi semangat buat kk ana terima kaseh semua........

      Delete